W co warto zaopatrzyć nowo powstały sklep?
W co warto zaopatrzyć nowo powstały sklep? Decyzja o otwarciu nowego sklepu pociąga za sobą wiele kolejnych, w tym między innymi dotyczących towaru, jaki będziemy sprzedawać. Jak mówi przysłowie, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego już na samym początku postawmy na sprawdzone produkty, które zainteresują potencjalnego klienta. W co powinniśmy zaopatrzyć nowo powstały sklep?
Sprawdzenie konkurencji
Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jakie artykuły dobrze sprawdzą się w nowym sklepie, a jakich należy unikać. Wiele zależy tutaj od tego, co właściwie sprzedajemy oraz kto jest naszym docelowym klientem. Niemniej jednak zanim wybierzemy adekwatne towary, powinniśmy sprawdzić, na co postawiła nasza konkurencja. Takie badania ma zasadniczo dwa, bardzo ważne cele. Po pierwsze pozwala ocenić, które towary już się nie sprzedają, a więc których warto unikać. Jest to bardzo cenna informacja, gdyż jako przyszli handlowcy nie dysponujemy jeszcze takimi statystykami. Po drugie możemy stwierdzić, których produktów zdecydowanie brakuje w podobnych sklepach, tym samym wypełniając lukę na rynku. Jest to ważne w kontekście zainteresowania potencjalnego klienta naszą ofertą. Kiedy przeprowadzić badanie konkurencji i jak to zrobić? Najlepiej wybrać się na nie na kilka dni przed zamówieniem towaru do sklepu. Pozwoli to trafnie przeanalizować wyniki. Tego typu badanie przeprowadzamy samodzielnie, po prostu odwiedzając kolejne punkty handlowe. Oczywiście, może nam ktoś towarzyszyć – ostatecznie przyda się również ocena osoby z zewnątrz. Wielu przyszłych handlowców pomija etap oceny konkurencji, jednak jest to błąd. Ryzykujemy bowiem powielenie pewnych trendów, co zdecydowanie nie pozwoli nam wyróżnić się na jej tle.
Jak wybierać towary do nowego sklepu?
Wybór towarów do nowego sklepu to bardzo trudne zadanie. Teoretycznie wiemy, co chcemy sprzedawać i na jakich zasadach, jednak wielość produktów dostępnych w hurtowniach sprawia, że nie potrafimy podjąć ostatecznej decyzji. Powinniśmy jednak kierować się zasadą, że klient lubi to co nieznane, jednak warto zapewnić mu również coś, co zna bardzo dobrze. Postawmy więc na nowości, nawet jeśli będą one stosunkowo drogie. Jednocześnie wybierzmy do sklepu takie towary, które można kupić gdzieś indziej, lecz które będą dobrze komponować się z ideą naszego punktu. Ważne, aby wszystko stanowiło spójną całość. Klienci nie lubią sklepów, w których można zaopatrzyć się w dosłownie wszystko. Obecnie cenią sobie raczej specjalizację, także w kwestiach handlowych. Jeśli więc otwieramy butik, to dobrze, aby były w nim ubrania przeznaczone tylko dla kobiet bądź tylko dla mężczyzn. Co istotne, towary muszą pochodzić z mniej więcej tej samej półki cenowej. Oczywiście, jedne będą tańsze, drugie nieco droższe, jednak nie sposób jednocześnie sprzedawać najtańszych skarpetek i markowych torebek – takie działanie jest po prostu niespójne w oczach klienta. Ponadto sami prędzej czy później pogubimy się w tym, do kogo właściwie chcemy trafić i jaki towar promować.
Udogodnienia dla klienta
Wyposażając sklep, pamiętajmy o różnego typu udogodnieniach dla klienta. Wbrew pozorom jest to bardzo istotne, gdyż klienci lubią chodzić tam, gdzie po prostu będą czuć się komfortowo. Jeśli otwieramy wspomniany wyżej butik, to pamiętajmy nie tylko o przymierzalniach, lecz również o dodatkowych krzesłach dla osób towarzyszących. Stanie przed kotarą może być wyjątkowo mało komfortowe, zwłaszcza jeśli trwa dobrych kilkanaście minut. W kontekście udogodnień dla klienta większe możliwości dają oczywiście punkty usługowe, jednak otwierając sklep, również powinniśmy w jakiś sposób o nie zadbać. Może dobrze sprawdzi się delikatna muzyka bądź przyjemny zapach? Tego typu detale także są istotne, co dostrzegają zwłaszcza marketingowcy.
Bezpieczeństwo w nowym sklepie
W ostatnim czasie zaczęliśmy przywiązywać dużą wagę do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Nabierają one dodatkowego znaczenia w kontekście nowo otwieranego, dobrze wyposażonego punktu handlowego. Zadbajmy o odpowiednie zabezpieczenia w trosce o siebie, klienta i dobra materialne. Przede wszystkim zainstalujmy czujnik dymu, zwłaszcza jeśli prowadzimy większy punkt. Dobrym rozwiązaniem będzie instalacja systemu alarmowego, który poinformuje nas o ewentualnej próbie włamania. Dodatkowo możemy wyposażyć się w rolety antywłamaniowe. Dobrze, aby w każdym sklepie znajdowała się gaśnica, co zresztą jest zgodne z wymogami BHP. Być może nie ugasimy nią pożaru, jednak będziemy w stanie odpowiednio zareagować do czasu przyjazdu straży pożarnej. Ważnym elementem jest również apteczka pierwszej pomocy. Znajdują się w niej bandaże bądź inne akcesoria, dzięki którym możemy pomóc klientowi czy pracownikowi opatrzyć ranę czy zatamować krwotok do czasu przyjazdu karetki pogotowia. Pamiętajmy, że tego rodzaju drobne, a także nieco większe akcesoria, pozwolą nam uniknąć różnego rodzaju niebezpieczeństw. Możemy również pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu sklepu, na przykład od skutków pożaru czy kradzieży.